V tomto listopadovém týdnu si naprostá většina němčinářů vyzkoušela některé aktivity, které nás loni inspirovaly ve Finsku.
První z nich byly vlastně takové piškvorky, jen místo křížků a koleček se vykreslovaly čtverečky s čísly. Podmínkou zabrání čtverečku byla ovšem správně vyslovená číslovka. Navíc proti sobě nehráli dva jedinci, ale dvě dvojice. Spoluhráči ve dvojici si ale nesměli radit. Některé boje byly opravdu líté a dlouhé :-). Z Finska jsme si dovezli tabulek hned několik. První obsahuje jen číslovky do pěti a poslouží tedy i k výuce v první třídě. Další procvičuje číslovky do 10, ideální pro 3. třídu a výuku angličtiny. Třetí verze pracuje s číslovkami do 20 a je použitelná do sedmých tříd do druhého cizího jazyka a konečně tabulka do 100 potrápila osmáky a deváťáky. Tabulka se dá samozřejmě upgradovat a místo číslovek použít třeba příklady, písmenka, obrázky ovoce, zvířat a podobně. Proto jsme na evaluaci přizvali nejenom jazykáře, ale přišly i zástupkyně výtvarných, přírodovědných oborů a 1. stupně.
Druhou aktivitou bylo používání gimkitu. Gimkit je herní show pro třídu, která k vítězství vyžaduje znalosti, spolupráci a strategii. Něco je podobné kahootu, ale možností, jak používat zvolenou šablonu je více. Na pozadí je vždy počítačová hra, v které jednotlivci nebo skupiny soupeří. Aby se ale mohli ve hře pohybovat, útočit či získávat body, musí nasbírat dostatek energie. Tu získají ze správně odpovězených otázek – ideální tedy na prověřování slovní zásoby, ale každý předmět by si tu našel své. Nás nejvíce nadchla možnost využívat kreslení. Jeden hráč si zvolí slovo, které se snaží nakreslit, a ostatní hádají dle daného počtu písmen dotyčný výraz. Myslím, že tato varianta se líbila všem. Nevýhodou pochopitelně je, že gimkit je zdarma pouze v omezené variantě a tudíž třeba nemohli hrát vždy úplně všichni žáci. Výhodou je atraktivnost procvičování spojená s hrou i procvičováním digitálních kompetencí.
Už se těšíme, až se podíváme do hodin, kdy kolegové naše novinky předají dál. A jsme velmi zvědaví na to, jak si je přepracují k obrazu svému.