Jelikož tato doba nepřeje exkurzím, kterých bychom se mohli účastnit prezenčně, tak mě nabídka online exkurze velmi zaujala a rozhodla jsem se ji dětem domluvit jako příjemné ozvláštnění občas trochu monotónních online hodin.
Tato exkurze se konala v rámci
předmětu Člověk a jeho svět a účastnili se jí
žáci čtvrté a páté třídy. Každý ročník měl pak samostatný termín konání tak, aby nám nezlobilo připojení k internetu a žáci tak měli větší možnost zapojit se do výkladu paní průvodkyně.
A TEĎ K SAMOTNÉMU PRŮBEHU ONLINE EXKURZE
Nejprve jsem připojila jako externistu paní průvodkyni z elektrárny, které jsem předala i vedení online hodiny. Na úvod se nám představila a obecně řekla, čemu se budeme věnovat v rámci této exkurze. Poté dětem vysvětlila jednoduchá pravidla, kdy po nich chtěla, aby nebyli jen pasivní příjemci, ale volně vstupovali do jejího výkladu a byli aktivní.
Co se týká samotného průběhu, tak nejprve začala obecně u elektrické energie (např. kolik druhů zvířat produkuje elektrickou energii...) a postupně se zaměřovala konkrétněji na následující okruhy:
- Ze kterých zemí elektrická energie putuje k nám, a naopak kam putuje elektrická energie od nás
- Typy elektráren, které se v ČR nachází:
- Jak tyto jednotlivé elektrárny vypadají
- Jaké jsou jejich výhody či nevýhody
- Jak rychle se zvládnou naplno rozjet
- apod.
- Poté se už zaměřila výhradně na jadernou elektrárnu Dukovany
- Žákům opětovně obecně představila výhody a nevýhody jaderných elektráren
- Sdělila jim stručnou historii Dukovan
- Na fotografii žákům popsala, co se v Dukovanech všechno nachází
- Následně žákům ukázala i fotografie vnitřních prostor a popsala, jak elektrárna vlastně funguje na denní bázi
- Poté proběhla soutěž o 3 menší ceny
- Na závěr pak měli žáci asi 10 minut prostor pro dotazy, který zejména páťáci aktivně využili
Tato online exkurze žáky velice zaujala, a i v průběhu hodiny jsem pozorovala jejich zájem o dané téma. Bylo vidět, že to pro ně bylo příjemné zpestření již klasického online vyučování.
Anna Fučíková
Dne: 11. 03. 2021